Krijn heette hij; hij was de veerman van het voetveer Leerdam-Asperen. Hij werd hierin bijgestaan door zijn zoon Aai. Altijd was er één, Krijn of Aai, in het houten hokje, dat onder aan de hol naar het voetveer stond, aanwezig. Zij losten elkaar af, om te gaan eten, koffie te gaan drinken of iets anders te doen.
Wilde men naar de Asperse kant, dan meldde men zich bij het hokje en de veerman roeide de passagier voor drie cent, met de fiets vijf cent, naar de overzijde. Van de Asperse kant maakt men gebruik van een bel (in de oorlog van een cirkelzaag met houten klopper) en dan kwam de veerman met zijn boot. Liefst wel meerdere personen per boot. Men zou er het heen en weer van krijgen. Het veer was van 6.00 tot 22.00 uur in bedrijf. Na 22.00 uur kon men wel over, maar dan moest men zich melden aan het 'Veerhuis'. Zo'n overtocht kostte dan wel iets extra's. Veel mensen die aan de overkant woonden en in Leerdam werkten, hetzij bij de Glasfabrieken of bij Varsseveld, maakten gebruik van het veer. Of er ook weekkaarten te koop waren is aan Harm niet bekend, maar waarschijnlijk wel.
Had men in Asperen of Leerdam een meisje, dan maakte men natuurlijk gebruik van de fiets en ging via de Horndijk en Meerdijk naar huis.
Brug
Maar dat hele voetveergedoe zou niet zo lang meer duren. Het lag namelijk in de bedoeling om een brug over de Linge te bouwen, in de buurt van het voetveer. Hiertoe had men in 1938 metingen ver-richt en in 1939 had men aan beide zijden van de Linge een talud opgespoten. Dat hele geval moest zo gezegd enige tijd 'inklinken' en dan kon de bouw van de brug en de aanleg van de weg beginnen.
Maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten, met als gevolg dat het voetveer voorlopig in gebruik bleef. En het was in die tijd dat Harm en zijn vrienden, zo nu en dan, een bezoek brachten aan Krijn of Aai in het veerhokje. Niet allemaal tegelijk, maar met zijn tweeën of drieën. Meer konden er niet in. In dat veerhokje stonden een paar stoelen, een tafeltje en een salamanderkacheltje. Een stallantaarn diende voor verlichting en als de veerman in het donker 'over' moest, dan nam hij de lantaarn mee. De vrienden zaten dan in het stikkedonker. Gediscussieerd werd er hoofdzakelijk over de oorlog: de vorderingen van de Duitsers en de tegenzetten van de geallieerden. En u weet hoe dat gaat, de een wist het al beter dan de ander.
Winter
En zo brak de winter 1941/1942 aan. Dat werd zoals men dat nog wel noemt: "Een echte ouder-wetse winter." Op een dag ging het van mond tot mond: "De Linge ligt dicht." En inderdaad, maar Krijn en Aai hadden met pikhaken een vaargeul in het ijs gemaakt. Enige dagen later moest men het ijs met een zaag te lijf, tot ook dat niet meer ging. De vaargeul was niet open te houden, zo hard vroor het. Door de veerlieden werd een breed pad, van de ene naar de andere kant, schoongeveegd en met zand bestrooid. Het veergeld bleef gelijk, als men tenminste gebruik maakte van het ijs-zandpad. Maar sommige lieden maakten, tot ergernis van Krijn en Aai, geen gebruik van het pad. Je kan toch over de Linge lopen, waarom dan betalen?
De Glasfabrieken, die veelal over de Linge bevoorraad werden van grond- en brandstoffen, hadden weinig problemen. De boten die bij de Glasfabrieken moesten lossen, werden voorafgegaan van een ijsbreker. De ijsbreker baande zich met krakend geweld een weg door het ijs of de aanéén gevroren schotsen.
Intussen hadden ijverige lieden de veerwiel, aan de Asperse kant, omgetoverd tot een echte ijspiste. Van deze ijsbaan werd druk gebruik gemaakt, ook door Harm en zijn vriendinnetje.
Overigens was het een prachtig gezicht om van de Asperse zijde het ondergesneeuwde vestingstadje Leerdam te zien liggen. Maar alles gaat voorbij, het begon te dooien: de sneeuw, het ijs en het zandpad verdwenen. De veerlieden roeiden weer. Er kwam zelfs een einde aan de oorlog. En het talud lag maar in te klinken.
En dan lezen we in de plaatselijke krant van oktober 1946 de volgende advertentie:
Voetveer Leerdam-Asperen
Ondergetekende maakt bekend, dat ingaande 26 October 1946, een veerpont in gebruik wordt genomen. Draagvermogen 3,5 ton, 35 personen.
Tarief: per persoon 3 cent; persoon + hand-wagen 10 cent; persoon + fiets 6 cent; persoon + kinderwagen 6 cent; persoon + kruiwagen 6 cent; twee personen + tandem 10 cent.
Bij ijsgang en stormweer dubbel tarief. Tussen 22.00 en 6.00 uur dubbel tarief.
A. (Aai) de Weerd, 't Veerhuis, Leerdam
----------------------------------------------------------------------
Berichten
9 Maart Tiel politieberichten
Terzake het vervoeren van ongebanderolleerde sigaretten werd tegen een tweetal personen proces-verbaal opgemaakt en de sigaretten in beslag genomen. Tevens werd tegen de verkoopers hiervan procesverbaal opgemaakt.
10 Maart Leerdam, sport
Tengevolge van den slechten toestand der velden werden alle sportwedstrijden voor de Leerdamsche clubs voor Zondag j.l. afgekeurd.
18 Maart Arkel
De Geitenfokvereniging 'Vios' hield in café Berendse haar jaarvergadering. De verslagen van den secretaris en den penningmeester werden goedgekeurd. In de kas bleek een saldo van f 63,40. Tot voorzitter werd gekozen de heer A. van Lent Sr. en tot secretaris de heer Eikelenboom. In bespre-king kwamen o.a. de a.s. geitenkeuring en de ev. aansluiting bij het fokstation Alblasserwaard.
18 April Gorinchem
De Gorinchem V eindelijk gelicht.
Meer dan een week zijn beide bokken 'Ajax' en 'Heracles', gecharterd door Van de Taks Bergings-bedrijf, doende geweest om de kwaadwillig gezonken veerboot 'Gorinchem V' te lichten en veilig op het Gorinchemse strand te zetten. Het feit dat het geheele achterschip van de gezonken veerboot onder en in het zand zat, was oorzaak dat het totale gewicht de capaciteit van beide bokken te boven ging, zodat een derde bokje ter assistentie van zijn groote broers geroepen moest worden. Toen ging het dan ook en dinsdag is het geval veilig over de Merwede gekomen.