© 2006-2007 Alle rechten voorbehouden
De computerexpert
De computerexpert bestaat in vele onder-soorten. Alleen de mannelijke vorm is bekend; wijfjes zijn nog nooit waargenomen. De voortplanting is een mysterie.
Hij kan gedijen door het minderwaardigheids-complex van gewone PC-slaven. Weet niet zoveel als hij voorgeeft, maar meer dan u.
De roep verschilt per ondersoort:
De afdeling automatisering als u een probleem meldt: "Dat kan niet." Als u hulp nodig heeft: "We proberen vandaag te komen."
De verkoper: "Deze is wat goedkoper, maar eigenlijk al verouderd."
De overbuurman: "Als je de IRQ handmatig instelt, twee jumpertjes op het moederbord verzet en het IPX/SPX protocol vervangt door NetBEUI, gaat-ie weer als een tierelier."
Het handige jongetje: "Laat mij maar even."
De goeroe: "Alles wordt digitaal."
De computerexpert komt voor in iedere habitat, behalve in de politiek.
Van de helpdesk
Een PC-gebruiker belt de systeembeheerder van zijn bedrijf op met de vraag of het kwaad kan om zijn computer voor het raam op te stellen. De sys-teembeheerder wijst op de eventuele problemen met oververhitting en slechte afleesbaarheid van het beeldscherm door invallend zonlicht.
De gebruiker antwoordt daarop: "Oh nee, daarover ben ik niet bezorgd, maar het raam staat steeds open en ik ben bang voor een computervirus..."
Een computergebruiker meldt zich met een klacht bij de systeembeheerder: "Ik kreeg van de PC de boodschap de tweede diskette in de drive te doen. Had-ie niet eerst kunnen vragen om de eerste eruit te halen?"
Een computerprobleem zit meestal tussen toetsenbord en stoel.